Mengimbau Kisah Amukan Prebet Adam di Chow Kit

on Monday, December 17, 2012
Lihat video dibawah :


Prebet Adam



Prebet Adam merupakan seorang askar melayu pada sesuatu masa yang lalu. Peristiwa amukan Prebet Adam pada tahun 1987 sebenarnya berpunca daripada kematian adik kesayangannya. Adik Prebet Adam merupakan seorang ‘Caddy’ atau penolong pemain golf (individu yang bertanggungjawab mengangkat segala batang golf) kepada Sultan Johor pada ketika itu.

Dikhabarkan, pada suatu hari, ketika sultan Johor sedang bermain golf, adik Prebet Adam ini telah tertawa kecil melihat bola golf Sultan Johor ini yang tidak masuk lubang pada jarak sejangkal. Terkenal dengan sifat panas baran beliau, Sultan Johor ini lantas bertindak balas dengan menghayunkan kayu golfnya yang keras itu kepada adik Prebet Adam tersebut. Dan secara tidak diduga, adik Prebet Adam mati ditempat kejadian.

Disebabkan pada ketika itu raja raja Melayu masih mempunyai kuasa kekebalan, maka pembesar tersebut telah terlepas begitu sahaja tanpa ada sebarang tindakan undang undang. Sampai sahaja ke pengetahuan Prebet Adam, maka mengamuklah dia. Pada malam 18 oktober 1987, Prebet Adam telah mengamuk di jalan Chow Kit dengan membawa bersama senjata M-16 nya.

Prebet Adam telah menembak secara melulu ke arah orang ramai kerana berang dengan kezaliman terhadapnya dan bagi menarik perhatian seluruh negara. Dia lari sambil menembak membuta tuli dan telah terkena seorang cina di hadapan Hankyu dan seorang melayu di hadapan Batu Road Supermarket.

Esoknya, sejarah tercipta apabila Chow Kit sunyi dan lenggang apabila seorang pun tidak dibenarkan masuk ke Chow Kit kerana keadaan tegang tersebut. Penembak tepat polis telah ditempatkan di merata bangunan di situ bagi mengesan Prebet Adam namun gagal. Prebet adam dikatakan telah menyorok disebuah reban ayam milik salah seorang penduduk Kampung Baru. Tuan punya reban ayam tersebut yang menyedari kehadiran Prebet Adam tersebut telah melaporkan kepada polis.

Namun, setelah dikepung oleh polis, Prebet Adam tetap enggan menyerahkan diri. Dengan kehadiran bos Prebet Adam yang berpangkat kolonel atau jeneral, akhirnya telah berjaya memujuk Prebet Adam untuk menyerah diri. Bagi mententeramkan situasi negara pada ketika itu, Prebet Adam telah dicaj tidak siuman dan telah dimasukkan ke hospital bahagia di sebuah wad khas di Tanjung Rambutan. Sultan Johor tersebut pula terlepas dari hukuman setelah ayahandanya memohon maaf bagi pihak anaknya.

p/s: Lepas kes ini jugalah Dr. Mahathir menggugurkan hak kekebalan raja-raja. Padan muka. Hahaha ;3

64 comments:

  1. d manakh sekarang prebet adam.......

    Reply
  2. d manakah prebet adam sekarang...adakah masih hidup?????

    Reply
  3. d manakah prebet adam sekarang....adakah masih hidup?????

    Reply
    Replies
    1. 5 thn lps..ade di tanjung, k.trengganu..buka kedai burger wktu mlm...dh lama x singgah kt kedai dia..

  4. Itu sbb adanya kisah sultan mahmud mangkat dijulang...so sendiri mahu ingat la...walaupun sultan ada daulat sekali pun kita nie tetap manusia...yang kuasanya Allah SWT...

    Reply
  5. HUHUHUHU!

    kalo aku, adik aku kena buli pun aku jadi HULK.

    Lantaklah kau kebal ke apa.

    LAWAK:
    MUNTAH:
    SERAM:

    Reply
  6. Betol la Kate arwah ayah aku....
    Sultan johor...
    Ade lah sebaik-baik manusia..
    Dan sejahat-jahat manusia...

    Reply
  7. i really dunno why malaysia needs these 'kings'?

    Reply
    Replies
    1. Im sure u didnt study history of malaysia...

    2. Aku rs lbih baik ang p mpuih klu xmau malaysia ada raja..

  8. wtf.. sumtime i feel i don't wanna live in malaysia

    Reply
  9. raja mmg sial semua

    Reply
    Replies
    1. Kau ni macam sial.....jgn sesekali nak cakap raja melayu sialbpaham. Kau yg sial

  10. kerana hilang kekebalan ni lah yang menjadikan musuh negara dengan mudah untuk mempermainkan institusi diraja kita pada masa kini...

    Reply
  11. Pro dan Contra:

    Hilangnya kekebalan diraja, maka mudahlah musuh2 negara mempermainkan institusi diraja pada masa kini...

    Raja lebih berhati2 didalam segala tindakan...

    Reply
  12. Tak silap saya kekebalan raja dilucut pada thn 93 apabila sultan johor memukul seorang jurulatih sebuah maktab di johor...

    Reply
    Replies
    1. betol.. Jurulatih hoki...Namanya Douglas Gomez..Tapi memang patut ddi kena pukul sebab dia bukan nya bagus. Aku kenal Siapa jurulatih tu. Perangai x senonoh masuk klas ajar murid mata merah baru lepas minum todi bau busukkk.. pas tu duit murid2 habis di songlapnya and macam2 lagi perangai jurulatih tu. Aku salah sorang muridnya... Aku sokong tang dia kena pukul biar dia rase.

    2. Assalamualaikum... berdasarkan pembacaan... sebenarnya bukan kes nie sahaja.. tetapi banyak lagi kes Raja-Raja Melayu (menjadi kronologi peristiwa) sehingga menyebabkan kerajaan mengubal peruntukan perlembagaan persekutuan...

  13. Bkn lps kes ni... admin kena buat rujukan lg. Klu silap maafkn sy

    Reply
  14. tapi ..ada byk keburukan daripada kebaikan...bila kekebalan raja dilucutkan...sepatutnyer diperbaiki...jd la ramai yg besar kepala dok hina raja.....

    Reply
  15. raja adil raja disembah raja zalim raja disanggah

    Reply
  16. yes.... tiada yang kebal di muka bumi Allah..

    Reply
  17. dah macam cerita rambo aku baca....

    Reply
  18. Raja adil Raja disembah, Raja zalim Raja disanggah..

    Reply
  19. Apa tujuan bukak citer ni balik???..admin mmg kaki penghasut!!

    Reply
    Replies
    1. ni bukan mengahasut la bangang...ni utk org tau betapa jahatnya manusia bila berkuasa...

    2. Sejarah tu...harus ambil tahu

  20. Kalo jd kt Adk aku pun..aku tembak jer idup2 org tu..bunuh balas bunuh

    Reply
  21. tapi kalo admin dpt kesan di mana prebet adam lg bagus... ce cari & interview dier... ramai nk tau ni...

    Reply
  22. komen2 anda sedang di perhatikan.

    Reply
    Replies
    1. berani kerana benar... takut kerana salah...

  23. come on john its over.... (RAMBO) nothing is over.. they just not turn it off.... -_0!!!

    Reply
  24. come on john its over... (RAMBO) nothing is over they just not turn it off... -_0

    Reply
  25. Yang wajib di sembah hanya lah Allah SWT. Raja2 kita sepatutnya menjadi tauladan dlm memimpin rakyat serta sebagai ketua agama yg telah di beri hak dan kuasa oleh rakyat. Jadi kalau kita ikut semua perlembagaan xkira rakyat ataupun raja serta semua pembesar, xmustahil semua akan aman. Yang besar 5lg yg kecil.

    Reply
  26. Yer saya setuju...tak perlu nak bukak criter ni semula.Utk apa??

    Reply
  27. ni lah salah satu sebab knape mahathir mencadangkan mahkamah diraja diwujudkan.... ada pihak kata mahathir menderhaka kepada sultan.......pkir la sndri.....

    Reply
  28. Sya sokong tindakan PREBET ADAM...
    berani kerana benar...
    Hanya ALLAH yg mengetahui...

    Reply
  29. Sya sokong tindakan PREBET ADAM...
    berani kerana benar...
    Hanya ALLAH yg mengetahui...

    Reply
    Replies
    1. memang berani kerana benar, tapi yg jadi mangsa org yg x bersalah, marah dgn raja tembak la raja, bukan org awam....

  30. Sya sokong PREBET ADAM....
    berani menegakkn KEBENARAN...
    hanya ALLAH yg mengetahui...

    Reply
  31. Sya sokong tindakan PREBET ADAM...
    berani kerana benar...
    Hanya ALLAH yg mengetahui...

    Reply
  32. Kenapa asyik2 sultan Johor je yg perlu dipersalahkan? Sultan lain xde buat silap ke?kita manusia biasa pun ada buat silap.xda manusia yg sempurna.

    Reply
    Replies
    1. Sultan seorg pemimpin...patut tnjukkan teladan yg baik pada hmba rakyat...bkn guna kuasa utk menzalimi rakyat. Silap Sultan Johor bkn jenis yg kecik2... Kwn pakcik aku masa muda2 dulu pernah kena kurung oleh Sultan Johor kat dlm terowong bwh tanah...tpi Allah Maha Kuasa bila kwn pakcik aku bole keluar dgn petunjuk Allah.. aku pn ingat2 lupa kisah ni sbb pakcik aku cerita time tu aku masih sek.men

  33. Raja memang diperlukan dalam negara Malaysia ini bagi menjamin kedaulatan dan bangsa melayu tp kekebalan raja perlu disingkirkan agar peristiwa begini tidak terjadi lagi... Syabas Tun Dr. Mahathir atas penhapusan kekebalan ini.Raja atau Sultan yng salah pn perlu dihukum. Apapun Daulat Tuanku.

    -Troublemaker-

    Reply
  34. bagiku,jebat tetap hero... Adam.. ;) vote like..

    Reply
  35. bagiku jebat tetap hero sebenar,,Adam. ;) vote like..

    Reply
  36. erm...raja bkn tuhan utk menghukum..

    Reply
  37. Yg silap tetap silapbtp aku sokong adam. Dia buat sesuatu yg tak bijak pdbwaktu tu tp itu je cara utk tegakkan keadilan waktu tu. Well done adam

    Reply
  38. Aku rasa mcm silap jer tentang dia kene pukul sbb gelakan sultan johor/ adik sultan jhr...ikot cerita lain dia tgh merapu bersama kawan2 dia...ms tgh gelak2 tu sultan jhr ingat gelakan dia....tu yg sultan jhr pukul dia sampai mati...ms tu salah paham berlaku...xde pon adik dia gelak pasal sultan jhr/ adik sultan jhr tu x reti main golf...yg bodo time tu sultan jhr/adik sultan jhr...

    Reply
  39. Marah sbb adik mninggl mmg patut tp yg ksiannya yg cina n melayu yg kna tembakan tu lah.. Org lain buat jahat diorang yg kena..

    Reply
  40. ada banyak lagi cerita yang x diketahui umum tentang sultan ni...........

    Reply
  41. takkan memohon maaf saja.....semudah itu saja......pikir nyawa...cukup sekadar memohon maaf sajakah?.....life is not cheap man....terima tu terima

    Reply
  42. takkan nyawa yang hilang cukup menggantikannya dengan sekadar meminta maaf.......tak adil tak adil

    Reply
  43. dimana mana negara,raja memang dah ada,tanpa raja kita belum tahu dijajah oleh siapa,raja juga manusia tidak lari melakukan kesilapan,tanpa raja saya rasa kta mungkin berbunuhan sama kta,antara kaum,masing nak jadi raja sendiri,.byk contoh negara luar..lu fikirlah sendiri.

    Reply
  44. ...kisah Prebet Adam ...yang "tersurat" inilah yang orang ramai tahu...tetapi yg "tersirat" disebalik semua "kisah ini" tak ramai yang tahu...walauapapun syabas kpd unit keselamatan negara & Dr. M kerana kebijaksanaan menjaga keselamatan negara, klu nk tahu apo yg "tersirat" carilah sendiri he..he.. ( klu nasib baik ado lagi dlm forum internet ...klu x kena delete lagi lah...)

    Reply
  45. hati2 kalian..admin ni kaki hasut!

    Reply
  46. "siapakah yg benar?jebatkah benar atau aku kah benar..?"

    Reply
  47. Pangkat hanya di dunia sahaja, so janganlah bila kita berpangkat besar kita menghalalkan sesuatu yang haram...Jadi, Sultan dan Raja hanya pangkat di dunia juga. Di dunia 'sana' kita sama...

    Reply
  48. Mahathir lupus kekebalan sbb dia tahu asal-usul raja2 dn sultan2 sekarang....

    Reply
  49. Bagus tindakan dr mahathir

    Reply
  50. bg pndapat aku, sejarah seperti berulang.. saudaranya dibunuh tanpa sebab2 munasabah seperti kisah jebat. sehingga mengakibatkan jebat dan adam mengamuk, yg membezakan jebat merampas kuasa sultan melaka sultan mahmud, sultan mahmud jatuh kuasa dn zaman ini, DS Mahathir melupuskan kekebalan kuasa sultan..

    Reply
  51. Untuk pengetahuan anda semua cerita ini adalah tidak lengkap dan ada salah faham berlaku dan sebenarnya prebet Adam Jaafar masih hidup dan agak menyedihkan keadaan beliau di biar melarat tanpa pembelaan yang sewajarnya. Beliau kini tinggal di Georgetown, Pulau Pinang dan juga berasal dari pulau pinang. Beliau juga adalah bapa saudara saya (Mungkin ada yg tak percaya) akan tetapi ini kenyataan . bagi saudara dari terengganu saya tak tahu saudara jumpa adam mana yang buat burger tu tapi Prebet Adam ada dengan kami sejak di bebaskan .

    Reply

Recent Posts