'BlogArchive' [26 Foto] Jom Melawat Istana Sultan Brunei ~ My Channel Network

Saturday, December 29, 2012

[26 Foto] Jom Melawat Istana Sultan Brunei

31 comments
Lihat video dibawah :

وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَا

Seringkali kita mendengar di kuliah-kuliah ataupun ceramah-ceramah agama tentang ayat di atas yang membawa maksud "Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak mampu menghitungnya". Terlalu besar nikmat yang Allah beri pada hamba-hambaNya. Tetapi apakah dengan nikmat itu dapat membawa insan kepada sebuah kehidupan yang tenang dan bahagia? BELUM TENTU!


Sultan Brunei, Sultan Hasanal Bolkiah yang merupakan sultan kedua terkaya di dunia dengan kekayaan berjumlah RM 65 billion dan setiap hari kekayaan itu akan meningkat. Selain itu, beliau juga amat gemar mengumpul kereta-kereta mewah dan sehingga kini koleksi kereta beliau melebihi 7000 buah kereta. Tuanku Sultan juga memilki jet peribadi mewah, beberapa istana megah dan banyak lagi. Sangat luar biasa!

Baru-baru ini kita dikhabarkan berita gembira dari Negara Brunei yang Sultan Hasanal Bolkiah akan melaksanakan hukum hudud di negaranya. Allah tidak hanya memberi nikmat kekayaan kepadanya, bahkan Allah mengurniakan nikmat IMAN dan ISLAM. Mudah-mudahan Tuanku Sultan berada di bawah rahmat dan redha Allah s.w.t. Allahuakbar!!!

Subhanallah, andai kata segala kekayaan ini untuk Islam, saya rasa ummat Islam di Palestin, Afrika, Bosnia dan di mana-mana sahaja pasti lebih bermanfaat.

Tanpa memanjangkan kalam, jom kita ziarah Istana Sultan Brunei ini yang diberi nama Istana Nurul Iman yang hampir keseluruhannya bersalut EMAS!


Istana tersebut memiliki 650 'suite room' yang setiap satunya dilengkapi perabot yang bersalut emas dan bertatahkan berlian yang harganya hampir RM 600,000. Layan je lah gambar2 di bawah ni...


Baginda memiliki 7,000 buah kereta berprestasi tinggi dengan anggaran harga keseluruhan mencecah AS$5 bilion (RM15.9 bilion).


Menurut akhbar Daily Mirror, setakat 30 Jun 2010, beliau memiliki 604 buah Rolls Royce, 574 Mercedes-Benze, 452 Ferrari, 382 Bentley, 209 BMW, 179 Jaguar, 134 Koenigsegg, 21 Lamborghini, 11 Aston Martin dan sebuah SSC.

Koleksi penuh kereta itu disimpan dan diselenggarakan di lima buah hangar pesawat yang lokasinya dirahsiakan.

Baginda juga memiliki barangan peribadi dan perabot bersalut emas dan berlian.


Baginda juga memiliki pesawat peribadi yang dilengkapi perabot dari EMAS!

Singki pun bersalut emas!
Kekayaan Sultan Hasanal Bolkiah sangat luar biasa! Mungkin kerana berkat negara yang mengamalkan undang-undang Allah s.w.t. Semoga Allah merahmati Negara Brunei. Ada kerja kosong tak kat sana? Hehehe...

Sumber : 

31 comments:

  1. Anonymous

    Negaraku Brunei Darussalam :)

    Reply
  2. omaiiigaaadddd!!!

    kayanyerr!!

    LAWAK:
    AMARAN:
    TERHANGAT:

    Reply
  3. Kalau bg 1billion utk palestine,alhamdulillah

    Reply
    Replies
    1. lebih daripada itu baginda bagi, tau tak? at least dia bagi secara senyap2...bukan macam yang lain, asal menderma je masuk tv masuk suratkhabar...kenapa dia buat macam tu supaya dapat mengelakkan fitnah...alhamdulilah, itu lah dipanggil MIB (Melayu Islam Beraja).....Raja berdaulat, hidup dibawah pimpinan Raja Islam, dan negara pun berkat

    2. sebelum kau tanya macam tu kat sultan brunei, tanya dulu kat perdana menteri korang....

  4. Negaraku Brunei Darussalam.. Love His Majesty..

    Reply
  5. yakin dan percaya dengan rezeki datang dr Allah.. bukannya dr manusia... sedetik kita mengingatinya, 10 detik Dia mengingati kita..

    AllahuAkbar.....

    Reply
  6. Tapi kan umat Islam dilarang menggunakan barang daripada emas melainkan untuk perhiasan sahaja..

    Reply
  7. Kaya pun ada minyak sendiri tapi apa yang risau masa dpn macam mana lah kalau negara mereka kehabisan minyak petroleum

    Reply
  8. ha segitu kaya nya sepupu jauh datok ku nen baru tau aku

    Reply
  9. negara kecil hasil sumber bnyk,apa tak kaya,tu pun korang tak leh pikirrr,)untungnya sultan,sptutnya tak da org miskin d brunei,...PAKU!!!.

    Reply
  10. ALLAH HU AKBAR..ALLAH SELAMAT KAN LAH SULTAN KAMI..PANJANGKAN LAH UMUR SULTAN BRUNEI..BERIKAN LAH SULTAN KAMI KESIHATAN YG BERPANJANGAN..SESUNGGUH NYA SULTAN KAMI MEMPUNYAI HATI YG SANGAT MULIA,PEMURAH,BRJIWA RAKYAT DAN ADIL..JAUHILAH NEGARA BRUNEI DARUSSALAM, DARI BALA BENCANA DAN PERKARA2 YG TIDAK DI INGINI BERLAKU YA ALLAH..AAAMIIIM YA RABAL ALAMIIN

    Reply
  11. ALLAH HU AKBAR..ALLAH SELAMAT KAN LAH SULTAN KAMI..PANJANGKAN LAH UMUR SULTAN BRUNEI..BERIKAN LAH SULTAN KAMI KESIHATAN YG BERPANJANGAN..SESUNGGUH NYA SULTAN KAMI MEMPUNYAI HATI YG SANGAT MULIA,PEMURAH,BRJIWA RAKYAT DAN ADIL..JAUHILAH NEGARA BRUNEI DARUSSALAM, DARI BALA BENCANA DAN PERKARA2 YG TIDAK DI INGINI BERLAKU YA ALLAH..AAAMIIIM YA RABAL ALAMIIN

    Reply
  12. best kot... nanti aq nak krja kat brunei bleh x??? hehe

    Reply
  13. lelaki pakai emas haram.jika yg len semua emas termasuk tempat berak adakah juga haram?

    Reply
  14. saya ada dpt info mengatakan sultan brunei ni, klau bln ramadhan dia akn sponsor sepnjg ramadhan saper b'buka puasa di Mekah...........pastu katanya bil letrik Masjidilharam bagiinda yg byr...........ari tu ayh saya g brunei...........masjid kat sana semuanya psg air-cond 24jam...........,pastu kat sana bas skolah free.....kerajaan tanggung brunei tanggung....

    Reply
  15. dlm thn ni ayh saya ada pergi melwt brunei, ayh saya kata masjid di sana semua psg aircond........24jam x tutup..........,dkt sana pljr xperlu byr tmbg bas....krn bas skolah kat sana free.......kerajaan brunei tanggung..........staff kerajaan kat sana semua pakai credit card.......,saya pun ada dpt info katanya sultan brunei ni klau bln ramadhan dia tanggung mkn sepanjang bln ramdhan pd yg wat umrah dimekah sepanjang ramadhan.....bil masjidilharam pun dia yg byr..........

    Reply
  16. Harta Dunia,,, Kalau Tak Beringat & Gunakan Ke Jalan Allah.... akan Lebih Memudaratkan Di Akhirat Nanti... Dari Pada Kita Yang Hidup sederhana Ni...

    Reply
  17. Pergg..besar gila...sume disalut mas tu..

    PANAS :

    Reply
  18. tu kerajaan brunai..kalau sini..duit minyak abis kat kroni ja..

    Reply
  19. kena la lihat dalam persepsi Islam sama, adakah Islam membenarkan barang2 di salut dengan emas menunjukkan kekayaan kita ?? lihat apa yang Islam katakan

    Allah Allah Allah

    Reply
  20. Alhamdulilah... Semoga Brunei Darussalam dirahmati Allah SWT sentiasa

    Reply
  21. Sesungguhnya orang miskin itu akan masuk syurga 500 tahun lebih awal dari orang kaya. So, beruntung la org yang miskin. Nabi saw berdoa ya Allah, hidupkan la aku sebagai org miskin, matikan la aku sebgai org miskin dan bangkitkan la aku bersama org miskin. Lebih kurang maksud hadis.. Wallahualam.

    Reply
  22. sy nk g sana jadi tukang cuci jamban istana... :-)

    Reply
  23. Alangkah baiknya kalo Allah bukakan hati baginda utk membantu umat islam yg daif di sabah dan sarawak...bina masjid2 di bandar2 di sana dan bukakn rumah anak2 yatim walaupun kami bukan rakyat brunei..kerana peluang dan hak kami amatlah sikit untuk maju...ianyadah diamik oleh kelompok tertentu dan juga dari kaum bukan bumiputera..bandar2 seperti Miri ,sibu dsbgainya...susah nak nampak masjid di tengah bandar...kalo tak diselamt dari sekarang...Islam hanya tinggal pada nama shj....wassalam,Hamba Allah

    Reply
  24. Lelaki memakai atau menyarung emas pada anggota badan berdosa,kalau tandas emas bukannya dosa,apa pandai sangat kau nie.

    Reply
  25. nak jadi rakyat brunei lah ..

    Reply
  26. KLCC pun Sultan Brunei la yang sponsor bayar bil...kalau tidak gelapla KLCC malam2 pasang lampu saja2 ...jenuh habis duit rakyat bayarq pasang lampu KLCC malam2 just untuk ambik gambar ja..sib baik ada hamba Allah..Sultan Brunei ni

    Reply
    Replies
    1. agak2lah bile bercakap bro......

  27. Walau pun mmiliki istana mewah bribu bilek namun yg dia mampu guna hny 1 bilek je, walau mknn sbyk mana pun perut hny 1 je

    Reply
  28. Hari raya klu nk duit rsya dtg la ke istana suma dpt xkira tua muda miskin kaya kcik besar suma dpt. Malaysia? Huhuhu bina istana pn guna duit rakyat kot.

    Reply