[14 Foto] Penumpang Pesawat Sukhoi BerPesta Bir Sebelum Tragedi.Benarkah?

on Saturday, December 15, 2012
Lihat video dibawah :
Pesawat nahas Sukhoi Superjet100 dinaiki para pramugari cantik. 

Mereka sempat merakam foto sebelum take off dan selama dalam penerbangan. Pose mereka terlihat dalam gaya khas pramugari yang manis dan penuh senyuman. Berikut foto-foto pramugari yang tersebar di berbagai media internet.








Nampak jelas semuanya gembira sebelum menaiki pesawat





Dikatakan juga penumpang pesawat meminum bir sebelum pesawat terhempas


Tanpa bermaksud lain apalagi menyinggung perasaan keluarga mangsa(sekadar mengambil pengajaran foto tersebut menampilkan pelayanan yang diberikan para pramugari cantik ketika memberikan minuman bir pada para penumpang.

Jadikanlah pelajaran untuk kita bahwasanya janganlah kita bermaksiat kepada Allah ketika kita dalam perjalanan atau bermusafir. Kerana kita tidak tahu apakah perjalanan kita ini adalah perjalanan kita yang terakhir di muka bumi.

sumber: leotumpas

Benarkah?...Hanya Allah yang tahu

Dan ini adalah berita terkini tentang tragedi tersebut;


Ketua juruterbang awam Sukhoi, Alexander Yablonstev (kiri) dan juruterbang pembantu Alexander Kochetkov (kanan) bergambar bersama pramugari di sebuah lapangan terbang di Jakarta, kelmarin. - REUTERS

JAKARTA 10 Mei - Sebanyak 47 mayat mangsa nahas pesawat Sukhoi Superjet 100 yang dilaporkan hilang, semalam ditemui petang ini.

Jurucakap Agensi Penyelamat Nasional (Basarnas), Gagah Prakoso berkata, pasukan penyelamat tiba di lokasi kejadian sekitar lereng Gunung Salak petang ini dan menemui bangkai pesawat dan juga mangsa nahas.

"Kesemua mayat tersebut terpaksa diangkut keluar melalui udara esok (Jumaat) memandangkan proses pemindahan agak sulit," jelas Gagah.

Pesawat buatan Rusia itu ditemui di ketinggian 5,400 kaki di daerah Gunung Salak, Bogor, Jawa Barat



Gambar dikeluarkan Tentera Udara Indonesia merakamkan lokasi pesawat Sukhoi Superjet 100 (gambar kecil) terhempas di cerun Gunung Salak di wilayah Jawa Barat, semalam. - AFP

JAKARTA 10 Mei - Seramai 11 daripada 14 pramugari Sky Air yang sempat merakamkan foto bersama di hadapan pesawat Sukhoi Superjet 100 dilaporkan antara anak kapal yang menyertai penerbangan sulung pesawat itu di Indonesia sebelum terhempas di Gunung Salak.

Kesemua 11 pramugari itu ialah Ade Arisanty, Rossy Witham, Nur Limawati, Susana Pamella Rompas, Dewi Mutiara Intan Permata, Maria Marcella Dayu Larita, Heni Steffany, Aditya Recodianty, Rahmani Susanti, Anggraini Fitria Swesty S, dan Maysaroh.

Ogos lalu, PT Sky Aviation menandatangani pembelian 12 pesawat Sukhoi Superjet 100.

Setahun sebelumnya, Kartika Airline melakukan hal serupa untuk membeli 30 pesawat tersebut.

50 comments:

  1. Anonymous

    "Jadikanlah pelajaran untuk kita bahwasanya janganlah kita bermaksiat kepada Allah ketika kita dalam perjalanan atau bermusafir. Kerana kita tidak tahu apakah perjalanan kita ini adalah perjalanan kita yang terakhir di muka bumi."
    betul tu..
    kesian.

    Reply
    Replies
    1. betul... setuju...

    2. sye pon stuju yang awak stuju

  2. final destination....

    Reply
  3. Hish...org dh mati pun nk diaibkan...truk la pmikiran korang semua...

    Reply
  4. ni la org budu..sngaja mw cri pasal...org dah mati2 la..jgn la kaitkan dgn ketuhan kmu 2...mcm ja smua smpurna...pengajaran pa...kta bkn tw bla kia mati pun...yg komen ni pun satu hal...pkiran kolot...ptt la ngara ssh mw maju...ada rakyat pkiran monyet...

    Reply
    Replies
    1. mmg sempurna pon agama kiteorang..ade msalah???

    2. jangan ingat agama korang sempurna sgnt buat malu je

    3. Memang ada masalah pun.... Agama sempurna tapi umat nya yg memandai dan tak sempurna.... Kan jadi semakin buduh macam tu. Tak matang2... Org yg dah mati pun nak diaibkan lagi. Sepatutnya korang tu sedekahkan la al-fatihah kepada dier org tu. Terlampau kolot macam tu la jadi nya.. Memandai sangat sampai tak sedar diri sendiri.

  5. jgn bermaksiat KETIKA dlm perjlnan sj??? bila2 pn xb0le sbnrnya..huhu..mmg mgaibkn 0rg yg da xda,but s0meh0w beri ksedaran jgk pd yg mc ada ne..jdkn pgajaran..

    Reply
  6. Yang Baik jadikan teladan,yg buruk jadikan sempadan,utk ingatan diri sendiri,pasang niat yg baik sebelum memulakan apa2 perjalanan,apatah lagi perjalanan ke tempat kerja sehari-hari utk mencari rezeki yg halal.

    Reply
    Replies
    1. etuju dgn saudari junaidah!

  7. 2 bkn sparkling ke??

    Reply
  8. itu bukan beer la... itu adalah jus buah2an berkarbonat tanpa alkohol atau di sebut "campagne" la...

    Reply
    Replies
    1. That is so true..looks like the admin didn't know the differences between beer and campagne..am i right??..


    2. Champagne itu beralkohol, ni air sparkling water sbb tgk cawan ngan botol pon lain..... beer cwn die lain....

  9. Pada pendapat saya, berita dan gambar yang terkandung di dalamnya bertujuan memberikan pengajaran, bukan untuk mengaibkan. Sebab ada juga mereka yang kat luar sana yang belum tahu berita ini (mungkin saudara jauh mereka). Kenapa ada yang sensitif ? Kita memang tak tahu bila kita akan mati, sebab tu kita perlu beringat dan mengingatkan saudara sesama Islam. Wallahualam.

    Reply
  10. mcaman gmbar ni ade?..maknenye cangih kamera yg menangkap gbr ni sbab pesawat sudah terhempas..*hanya bertanya..

    Reply
  11. Beer ngn barbican pon x bole bezakn ke ? Memndai je buat cite..

    Reply
  12. Itu bukan beer.. Itu sparkling or barbican.. Itu pon x bole nk bezakn ke ? Memandai buat cite..

    Reply
  13. kolot....minum pon maksiat juga ke? kalo berzina bru mksiat..x nmpak pun dorg but projek kat situ...buta ke apa. Nak nampak alim sangt la kot...Bodoh!!! Unta padang pasir pun x sebodoh orng yng komen menyatakan orang itu buat maksit....Puih..terlebih ilmu ke apa....

    Reply
    Replies
    1. ape ke bangang kau ni..maksiat tu tak semestinye berzina...kau tenung makwe kau dgn bernafsu pun dah masuk kategori maksiat..maksiat ni subjektif la..bkn berzina je, bnyk lagi ..ckp org bodoh tp last2 ludah ke langit..jatuh kat muka sendiri..kesian..

    2. Brandon lee..saya tak tau awk ni islam atau x..komen sy ni takde kaitan dgn gamber dia ats..cuma nak bgtau, mak siat dalm tafsiran Islam tu luas..Bukan bermaksud berzina sahaja itu maksiat..kemaksiatan adalah meninggalkan segala perintah dan mengerjakan segala larangannya atau meninggalkan apa yang diwajibkan dan difardukan dalam kitabnya dan sunnah rasulnya serta mengerjakan apa yang dilarang ALLAH dan rasulullah S.A.W sama ada dari segi perbuatan atau perkataan, yang zahir atau batin. itulah maksudnya..sekadar kongsi pengetahuan sahaja..Terima kasih..

  14. Final destination 5

    Reply
  15. APe Jadi slpas Kes TU Yer.kaalu Ader Yg Selamat. Mana Dorang tuk ceritakan häl Yg sebenarnyer.

    Reply
  16. Bodoh orang yang komen salah tafsir. Org nak bg pengajaran! Kau yang pikiran kolot! BODOH!Post ni utk teladan. Kau yang rase post ni sbagai aib, boleh blah lah! cuba pikir positif pasal post ni! sekurang-kurang nye dpt iktibar! Kau yg pikiran kolot tu, dpt ape? Manusia manusia -.-

    Reply
  17. well,xpe la beer ke pape ke, yg pntg ingat ALLAH. jgn lah kita mengutuk seseorg andai kita tidak mahu menerima teguran.sekadar teguran.



    sama2 lah kita ingat Tuhan Yang Maha Esa.
    ajal maut hanya dari Yang ESA.

    Reply
  18. Jadikan saru pengajaran..yg pergi biarla pergi yg hidup mesti diteruskan...

    Reply
  19. Utk pengetahuan admin..sedar x bahawa setiap pramugari yg ditayangkan gambar ini sedang tersiksa di azab di dalam kubur..kerana apa?kerana anda telah share kan gambar ini utk menjadi tatapan org yg bukan muhrimnya..Ternyata gambar ini mengaibkan si mati..SubhanaAllah..jgn la menambahkan lagi dosa2 yg berpanjangan..setiap mata melihat..bergandalah dosa..bukan kepada si mati sahaja, bahkan kepada si penyebar juga..biar lah hanya cerita buat teladan..biar hati terbina sempadan..

    Reply
  20. ada sapa2 perasan tak napa mata peramugari tu merah ye

    Reply
  21. bir ke sparkling???

    Reply
  22. sesungguh nya hanya DIA yg mengetahui setiap kejadian yg berlaku...
    xsalah ingat mengingati sesama manusia....

    Reply
  23. ah pelik la..org dah pergi biarknlh roh diaorg amn..sebaik2nya berdoalah spya roh mereka amn..ajal dan maut dtgn tuhan jgn nak mengadili org kerna kamu juga akn diadili apabila kamu mati nanti...adalh lebih baik kamu mempersiapkn diri kamu ...xpayah nak buat cerita dan mengaibkn lagi org yang dah xada...yang pergi tetap pergi kita yg msh hidup nie sebaik2nya cuba memperbaiki diri sendiri...xada manusia yang sempurna...

    Reply
  24. apa pun bagi mangsa yg b.agama islam kita sama2 kita
    sedekahkan Al~fatihah dan doa agar mereka diampuni
    segala dosa2 lampau dan mendapat syafaat junjungan kita
    nabi muhammad s.a.w disana nanti dari kita menilai dan
    menghukum mengikut andaian2 masing2 yg xpastinya..
    Akan tiba janjiNya pada kita nanti... mudahan kita mati
    dalam keaadaan yg d.redhai.. dan mendapat keampunanNya..
    Al~fatihah

    Reply
  25. Skdar ambk pgajaran n utuk nsihat diri.

    Reply
  26. jangan lah kita minum bir dalam pesawat

    Reply
  27. jgn bsangka buruk..ingatan utk dr masing2 je..x pyh nk slh kan agama sp2..mati itu ktentuan yg pasti..cuma ingat buat baik slagi ada ksempatan utk berbuat demikian..

    Reply
  28. Aku tgk air tu mcm air bikarbonat buah. Jgn buat cerita bukan2. Tambah dosa je. Dah ajal mereka, tuhan dah tetapkan.

    Reply
  29. beer ngn sparkling pun takdapat dibezakan..nak aibkan orang pulak..

    Reply
  30. kpda yg suka mnum bir tu bwa2la btobat

    Reply
  31. tak cantik pun..hehe naik tujuan utk sampai ke destinasi.kalo niat nak berseronok2 bermaksiat silap hari bulan terhempas gak ni..huhu.

    Reply
  32. chivas regal tu..hahaha

    Reply
  33. apa yg mnyebabkan kapal terbang tu thempas?

    Reply
  34. http://www.youtube.com/watch?v=QzTVsekhIZ0 watch this link to know how the incident happens....

    Reply
  35. ajal dan takdir ketentuan Allah...tak perlu dipersoalkan perkara yg telah berlaku.

    Reply
  36. salam semua...itu cuma sparkling juice...bukan beer

    Reply
  37. sparkling xdela ltka dlm kuantiti sikit cmtu.liquor je slalu owg ltak cmtu...cm wine mnum dlm kuantiti cmni je..wallahualam..juz sedekahkan al fatihah saja..ape yg tjadi tu sume urusan tuhan..kte yg msih hidup amik sbg pngajaran n ingt mati ttp akn dtg..yg leh backup amal dan ibadat je,,,

    Reply
  38. bukn nk diaibkan , tpy just bg pengajran ! korunk tuh sbnarnye fikiran sempit .

    Reply

Recent Posts